נא להמתין להופעת התפריט



 
היסטוריה של השידור
הקטן טקסט הגדל טקסט טקסט רגיל

ימים ראשונים של שידורי טלוויזיה בצבעים בארצות הברית
פיתוח שיטת שידור במהלך דיוני ה FCC 1949-1950

מעמוד קודם

שיטת Field Sequential של חברת CBS

שיטה זו, בצורתה הפשוטה ביותר, מבוססת על גלגל (דיסק ) סובב צבעוני המכיל מסננים בצבעים כחול , אדום וירוק . אלה ניצבים לפני מצלמה בשחור לבן אשר מזינה שפופרת מסך קתודית בשחור לבן. גם הצפיה נעשית באמצעות גלגל צבעוני סובב דומה. שני הדיסקים נמצאים בסינכרוניזציה כך שהשדות המוצגים באמצעות המקלט באמצעות פילטר בצבע מסוים מוקרנים לצופה בהתאמת פאזות באמצעות פילטר צבעוני זהה. על מנת להתגבר על הבהובים, כמות השדות הניסרקים הועלתה מ 60 שדות לשניה ל 140 שדות לשניה. כתוצאה מכך מתקבלות 24 מסגרות ( תמונות, פריימים) צבע מלאות לשניה . על מנת לפצות על הכמות המוגדלת של מספר המיסגרות לשניה המשודרות ברוחב פס צר של רק 6 מגהרץ, צוצמם מספר הקווים בתמונה מ 525 ל 405 בלבד. כתוצאה מכך התקבל קצב שורה line rate של 29,160 הרץ. דבר זה גרם לבעיה חמורה לשיטת הצבע של CBS : אף מקלט טלוויזיה בשחור לבן רגיל שהיה קיים באותה תקופה לא יכול היה לספק תמונה בשחור לבן של שדור צבעוני בשיטה זו.
זה גם היה הגורם שחיסל את סכויי השיטה בסופו של דבר.
1946 : דר' פיטר גולדמרק, ראש חטיבת מחקר ופיתוח הנדסי ב CBS בוחן את גלגל הצבע שפיתחה החברה
השיטה של CBS ,שנקראה Field Sequential, פותחה על ידי פיטר גולדמרק והודגמה לראשונה פומבית ב 28 באוגוסט 1940 . שיטת Field Sequential שהוצעה ל FCC היתה למעשה הפיתוח השלישי של השיטה המקורית. CBS כבר הציעה השיטה בשתי הזדמנויות שונות ( בשנים 1941 ו 1946 ). דווקא באותן שנים, בגלל מיעוט של מקלטי טלוויזיה בכלל, היה לשיטה סכוי טוב יותר להצליח , לו התקבלה. חברת Research Gray ,שיצרה באותה תקופה ציוד שדור לאולפני טלוויזיה בארה"ב, פתחה עבור CBS מקלט טלוויזיה לשיטתה.

בסיום השמועים לכל ההצעות שהוגשו ל FCC בשנת 1950 , הופעל לחץ גדול מאוד על הועדה, על מנת שתודיע מיידית את החלטתה לגבי השיטה שנבחרה . ב 1 בספטמבר 1950 פירסמה הועדה את הדו"ח הראשון שלה בעניני שיטת שדור בצבעים ( Color Television Issues ) ובה היא הודיעה, כי היא דוחה את החלטתה לגבי אימוץ שיטת שדור בצבעים . הסיבות לדחיה כללו את איכות צבע הירודה בכל השיטות שהוצעו , הפרעות בתמונות שהודגמו, המחיר הגבוה של ציוד אולפן ומקלטים ביתיים ועוד.

הוועדה גם ציינה את שיטת CBS כבעייתית בגלל חוסר ההתאמה בין השיטה למקלטים הקיימים בשחור לבן אבל ציינה גם, שאם הבעיה תיפתר לגבי מקלטים שחור לבן חדשים (שיוכלו לקלוט שידור צבע כאלה בלי עיוותים) היא תסכים לבדוק מחדש את השיטה גם בשימועים הבאים. אבל ל CBS היתה בעיה: יצרני המקלטים בארה"ב סירבו להוסיף את המתאם הנידרש על חשבונם למקלטים חדשים.

ב 11 באוקטובר 1950 פירסמה הועדה את הדו"ח השני שלה בו היא הודיעה, שהיא מאמצת את שיטת השידור בצבעים של חברת CBS כשיטת השדור התיקנית בצבעים בארצות הברית . ב 17 באוקטובר 1950 תבעה חברת RCA את ה FCC בבית המישפט הפדרלי בשיקגו , על מנת שיורה לועדה לעצור את שידורי הצבע בשיטת CBS . בית המישפט קבע שהחלטת הועדה תקינה אבל החברה ערערה לבית המשפט העליון . ב 28 במאי 1951 אשר בית המישפט העליון את החלטת הערכאה הקודמת .
בזכות התמשכות הדיונים, הצליחה בינתיים RCA לדחות את מועד התחלת שידורי הצבע של SBC. גם מכירת מקלטים בשחור לבן שאינם מתאימים לשיטת CBS לא נעצרה.
ב 25 ביוני 1951 החלו שידור הצבע המיסחריים הסדירים של רשת CBS ב 5 תחנות בחוף המיזרחי של ארצות הברית. אבל יותר מ 10.5 מליון מקלטי שחור לבן שהיו אז בבתים ברחבי ארה"ב לא ראו כלום , רק מסך שחור .

למעשה, שיטת הצבע של CBS נידונה למות עוד לפני שהיא נולדה, בזכות משחקי העיכוב של RCA . בגלל שמרבית יצרני מקלטי הטלוויזיה בארה"ב היו נגד שיטת הצבע של SBC, נאלצה זו לרכוש את מפעלי Hytron Radio Corporation Electronics and ואת חטיבת המקלטים Air-Kin שלה .
ב 20 בספטמבר 1951 החל יצור המקלטים ( מדגם 12CC2 בלבד ) לפי שיטת הצבע של CBS . המקלטים הראשונים נמכרו בחנות Gimbels and Davega בניו-יורק תמורת 500-כ דולרים ליחידה. המקלט של CBS היה מקלט דו-שיטתי והיה מסוגל לקלוט שידורים ב 525 קווים בתדירות של 60 הרץ וגם שדורים עם 405 קווים בתדירות של 144 הרץ, כשהמעבר בין שתי השיטות מבוצע על ידי על ידי הזזת מתג. התמונות שהוקרנו על גבי שפופרת מסך מסוג 10RP4 הוגדלו ל 12 1/2 אינץ' באמצעות עדשה מלאה בשמן. בין העדשה לפני השפופרת (TRC) היה צמד דיסקים צבעוניים בקוטר של 22 1/2 אינץ' . לכל דיסק היו 3 מיקטעים של צבע ומיקטע ללא צבע בהיקף של 180 מעלות. כאשר בחרו במקלט במתג "קליטה בצבעים", החלקים הצבעוניים של הדיסק ,שסבב במהירות של 1440 סיבובים לדקה, היו מוצבים במנוגד האחד לשני ופעלו כדיסק של 6 מיקטעים צבעוניים .
מקלט התוף של CBS, שכלל מסך שפופרת קתודית באלכסון של 17 אינצ'ים הוצג לראשונה בחודש דצמבר 1950. המידות הכלליות של המקלט היו 34 אינצ'ים לגובה ו 27 אינצ'ים לרוחב . הקומפקטיות של המקלט הושגה הודות לשילוב השפופרת הקתודית בתוף עצמו
התעניינות הציבור והמפרסמים בשידורי הצבע של CBS היתה נמוכה ולחלק מהשדורים אפילו לא נמצאו נותני חסות. למעשה , חברת CBS לא ממש הראתה מחוייבות גדולה לשיטת הצבע שלה והדבר בלט במיוחד בעובדה שאף אחת מתוכניות בצבעים לא שודרה בשעות השיא אלא רק בשעות שלפני כן.
עלון שהוצא לשיווק מקלט הצבע של CBS מדגם CBS 12CC2

באותה תקופה פרצה מלחמת קוריאה. כחודש לאחר התחלת היצור של מקלט הצבע במפעליה, ביקש משרד ההגנה מחברת CBS להפסיק את יצור מקלטי הצבע על מנת "לשמר חומרים לצרכי יצור ביטחוני". ב CBS התמרמרו,אבל לא לאורך זמן. הם לא תיארו לעצמם שזו היתה , למעשה, שירת הברבור של שדורי הצבע שלהם.
ב 20 באוקטובר 1951 בוצע השדור המסחרי הצבעוני האחרון בשיטת CBS ( משחק פוטבול בין צפון קרולינה למרילנד ) .אחרי השדור הודיעה CBS שהיא מפסיקה את יצור המקלטים וכי היא תאסוף את כל המקלטים שנמכרו ותהרוס
אותם.
ב 20 בנובמבר 1951 פורסם צו מיספר M-90 ( אחרון מסוגו עד היום) על ידי ה National Production Authority , בו נאסרו היצור והמכירה של מקלטי טלויזיה צבעוניים מטעמי הגנה על טכנולוגיות אמריקאיות . המלחמה הקרה היתה בעיצומה. יצור מקלטי שחור לבן לא נפסק. אבל שיטת הטלוויזיה בצבעים של CBS הלכה לעולמה.

ב 25 במרץ 3591, בדיוני ועדה של הקונגרס שנערכו אמרו נציגים של חברת CBS , שלחברה אין יותר ענין בחידוש שידורי הצבע שלה. למרבה הפלא National Production Authority הסירה את איסור היצור ומכירה של מקלטי צבעוניים יום אחד לאחר ההצהרה של נציגי CBS ( מה שהותיר מאז את הרושם, שכל ההחלטה היתה פוליטית בעיקרה וכוונה מלכתחילה נגד CBS ). מעתה היתה זו המשימה העיקרית של תעשית הטלוזייה האמריקאית : להביא לכדי השלמה את ההחלטה לגבי שיטת השידור בצבעים החדשה והתיקנית של ארצות הברית.

ב 25 במרץ 1954 (כמה אירוני... ) החלו שדורי הצבע הסדירים של RCA .

לעמוד הבא

הערת שוליים עדכנית על השיטה "הגרועה" של CBS
בשנת 2004 בוצעה בדיקה לשיטת CBS תוך שימוש ב DVD תוך צפיה במקלט מקורי (!) . עורכי הניסוי גילו לתדהמתם, ששיטת CBS הפיקה "צבעים נפלאים"...
 

לוגו שידורי הצבע של CBS

© כל הזכויות שמורות * All trademarks are the property of their respective owners